Komáromi Klapka György Múzeum

Szemelvények a tengeralattjárók történetéből 3.

2023. február 22. - Komáromi Klapka György Múzeum

1800-ban egy francia szolgálatban álló 35 éves amerikai feltaláló, bizonyos Robert Fulton megépítette a „Nautilust”, a következő mérföldkövet a tengeralattjáró történetében.  S hogy miben volt annyira új Fulton hajója? Technikailag szinte semmiben: újdonságot jelentett, hogy vas bordázattal és réz külső héjjal készült, valamint a merülés irányításához vízszintes kormánylapátjai is voltak. Kézzel hajtott hajócsavarja nem volt újdonság, ahogy az áramvonalas formája sem volt teljesen új találmány. A vízballaszt tartályt is feltalálták már a XVIII. század elején, ahogy a hajóhoz erősített légzőcsövet is. Fulton hajója ugyanakkor a gyakorlatban is használható volt, hosszú távon, autonóm módon képes volt a víz alatt tevékenykedni, s Fulton „torpedót” (ma aknának neveznénk) is tervezett víz alatti fegyveréhez, ami a maga egyszerű módján rendkívül ötletes volt, s biztonságosabb is, mint a fél évszázaddal későbbi kísérletek ún. rúdtorpedói. Kisméretű tornyával és hosszúkás „könnycsepp” alakjával, minden különbség ellenére is, a „Nautilus” döbbenetesen hasonlít modern utódaira.

robert_fulton.jpgRobert Fulton

a_nautilus_szerkezeti_rajza.jpgA Nautilus szerkezeti rajza

a_nautilus_cherbourgh-i_muzeumban_lathato_makettje.jpgA Nautilus Cherbourgh-i múzeumban látható makettje

Robert Fulton, aki mérnöki és feltalálói munkássága mellett még a maga korában ismert festő is volt, nem csak a tengeralattjáró miatt vonult be a hajózás történetébe. Ő tervezte az első gyakorlatban üzemszerűen működő gőzhajót a „Clermont”-ot is, mely 1807-től a Hudson folyón közlekedett New-York és Albany között. Részt vett annak a „New Orleans” nevű gőzösnek a tervezésében is, ami a gőzhajók közül elsőként hajózott le Pittsburgh-ből New Orleans-ba, utat nyitva ezzel az USA belvizein a kereskedelmi gőzhajózásnak.  Nevéhez fűződik az első gőzüzemű hadihajó az amerikai-angol háborúban New-York védelmére tervezett „Demologos” is.

a_clermont_metszeten.jpg

A Clermont metszeten

a_new_orleans_egy_1856-os_metszeten.jpgA New Orleans egy 1856-os metszeten

Visszatérve a „Nautilus”-hoz: Fulton tengeralattjárója a francia haditengerészeti miniszter támogatásával készült, s bár az első kísérletek sikeresek voltak, a tervező szigetelési problémák miatt elégedetlen volt találmányával, ezért az első prototípust 1801 őszén szétszedték. Napóleon csalónak és sarlatánnak nevezte Fultont, akit a brit admiralitás csábított át a másik oldalra. A brit szigetek inváziójától tartó Admiralitás számára Fulton rengeteg tervet dolgozott ki, köztük egy újabb „Nautilust” is, de ezekből nem sok valósult meg. Az 1805-ös trafalgari győzelem után Fultont mellőzték, aki 1806-ban visszatért az USA-ba.

A hazaért feltaláló 1808-ban feleségül vette Harriet Livingstont, Robert R. Livingston (a Függetlenségi Nyilatkozat fogalmazóinak egyike) unokahúgát, aki maga is amatőr festő volt, miniatűröket festett. Robert Fulton 1815-ben halt meg, sírja a New-yorki Szentháromság-templom temetőjében nyugszik, több jeles személyiség szomszédságában. A történethez még hozzátartozik, hogy Jules Verne szintén „Nautilus” névre keresztelte regényhősének, Nemo kapitánynak a hajóját, ahogy az első atomreaktorral üzemelő tengeralattjáró is e nevet kapta, de ezekről még később lesz szó.

Folyt. köv.

Ölveczky Balázs

A bejegyzés trackback címe:

https://kgym.blog.hu/api/trackback/id/tr6918055832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása