Lar, vagy többes számú alakban Lares az elhunytak jóindulatú szellemei, akik a halál után is gondot viselnek az élő hozzátartozókról, a család jólétéről, egészségéről, a háztartás gyarapodásáról. Tiszteletük a római magánvallásosság mindennapi része volt. Szobraikat a házi tűzhely közelében lévő szentélyekben, larariumokban, helyezték el, ahol imádkoztak hozzájuk és áldozatot mutattak be nekik minden hónap kezdő (kalendae) és kilencedik napján (nones), valamint a hónap idusán és ünnepnapokon.
Lar bronz szobra Brigetio katonavárosából
Egy tömör öntésű, kopott felületű, sötétzöld patinájú Lar szobor 2014-ben került elő Brigetio katonavárosának északi részén, a fürdőépülettől keletre. Magassága mindössze 63 mm, lábszárai hiányoznak, megtartása nagyon rossz. Az istenséget táncoló pozícióban ábrázolták, bal lábba függőleges, míg jobb lábát kissé behajlítva, előrenyújtva jelenítik meg. Térd fölé érő, derékon övvel megkötött tunicát visel, ami nyakánál V alakú redőbe rendeződik. A tunica alsó része lebeg, a ruharedők elnagyoltak. Lar leengedett bal kezében situlát (vödör), vállmagasságba emelt, könyökben felfelé hajlított jobb karjában lófej alakú rhytont (ivóedény) tart. A fej és az arcvonások alig kivehetőek.
Imádkozás, áldozatbemutatás a lalrarium előtt.
Lart az ókori művészetekben kétféleképpen ábrázolták. Az I. típus alakjai táncolnak, egyik felemelt kezükben rhytont, leengedett kezükben paterát (áldozó csésze) vagy situlát, ritkán pálmaágat, bőségszarut vagy babérkoszorút tartanak. A II. típusba sorolható Lar szobrokat stabilan álló póz jellemzi, tunicát és az egyik vállon átvetett trabeát (köpeny) viselnek, jobb kezükben paterát, bal kezükben egy vagy két bőségszarut fognak. A brigetiói szobor tehát az I. csoportba tartozik.
Lar ábrázolásának két típusa: 1. Tácoló Lar (ismeretlen lelőhely, MNM), 2. Álló Lar (Pomáz, MNM)
A szőnyi Lar szobor funkciója kérdéses. Ahogy korábban írtuk, a Lares eredeti „szolgálati helye” a larariumokban volt. Ezek a kisméretű háziszentélyek magas talapzaton álló, templomszerű építmények vagy falba épített fülkék voltak, amiket gyakran freskókkal, mozaikokkal is díszítettek. Az isteneket a szegényebb háztartásokban szobrok helyett festett ábrázolásokkal is megjelenítették.
Larariumok Pompeiiben: 1. Casa dei Vetti, 2.Taverna, Via dell'Abbondanza , 3. Casa delle Pareti rosse
A brigetiói Lar szobrocska előkerülési helye alapján egy katonavárosi bronzműhely anyagához tartozik, talán beolvasztásra váró nyersanyag lehetett. Keltezni pontosan sajnos nem tudjuk, mert a humuszoláskor – felső földréteg gépi eltávolításakor – végzett fémdetektoros kutatás során fordult ki a földből.
A szoborról 3D modell is készült, amit ezen a linken tekinthetnek meg.
Az elmúlt években több kisméretű bronz szobor került elő Brigetio területéről, Amor szobráról egy korábbi posztban olvashattak már.
dr. Gátfalvi-Delbó Gabriella